Návštěvníky letošního Spectaculare nečekají jen koncerty s doprovodem VJs, ale také filmy s hudební tématikou v Bio Oko, workshopy s českými i zahraničními hudebníky a výstava Jana Hladila v Chemistry gallery.
Program 9. ročníku multimediálního Festivalu Spectaculare 2022
Music – visual arts – films – workshops – multimedia:
3.3. Ed Carlsen (IT) + Brueder Selke/Ceeys (DE), VJ Teres Bartůňková (CZ), Palác Akropolis
10.3. 7k! showcase: Niklas Paschburg (DE) / Simon Goff (UK) / Rubin Henkel (DE), VJs Aeldryn (CZ) + Primal Ritual (CZ), Palác Akropolis
16.3. Rival Consoles (UK) + Lone (UK), VJs Robert Raths (UK) + Boris Vitázek (SK), Palác Akropolis
25.3. dj poolboi (US) + Tor (CA), VJ Valeriia (UA), Palác Akropolis
25. 3. hior chronik (gr)+ josef sedloň + myclick, Palác Akropolis
1.4. Ishmael Ensemble (UK) + Alf Carlsson & Jiří Kotača Quartet (SWE/CZ/SK), VJ Linda Ritterová (CZ), Palác Akropolis
20.4. Alapastel (SK) + Kora et le Mechanix (CZ), Palác Akropolis
11.5. Henrik Schwarz & Bugge Wesseltoft (DE/NO) + support DJ (CZ), VJ Jan Hladil (CZ), Palác Akropolis
17.5. Rafael Anton Irisarri (USA), VJ Jakub Toman (CZ) – Planetárium Praha
Filmy v Bio Oko
po 4. 4. 20.30 The Nowhere Inn
po 11. 4. 20.30 The Rise of the Synths
po 25. 4. 20.20 Creation Stories
po 2.5. 20.30 Delia Derbyshire – Mýty a legendární nahrávky
po 9. 5. 20.30 Laurent Garnier – Off the Record
Workshopy v Paláci Akropolis
25.3. Hior Chronik (GR) – How to make a song with one sample
7.4. Jakub Hussar (CZ) – Tvůrčí proces a time management při skládání elektronické hudby
16.5. – Rafael Anton Irisarri (US) – Sonic sculpting: how to make memorable ambient music
Výstava
Jan Hladil – Květy hlubin, The Chemistry Gallery 10.3. – 3.4.2022
První večer 9. ročníku multimediálního festivalu Spectaculare 2022 bude patřit propojení vážné hudby a jemné elektroniky. Na prvním večírku v Paláci Akropolis se ve čtvrtek 3. března představí původem italský hudebník Ed Carlsen, v jehož tvorbě splývají postupy moderní klasiky s elektronickými beaty a ambientními zvukovými stěnami. Sekundovat mu bude německá bratrská dvojice Brueder Selke aka Ceeys, která s pomocí klavíru a violoncella vytváří delikátní hauntologické kompozice, v nichž vzpomínají na své vyrůstání na obřím východoněmeckém sídlišti.
Ed Carlsen se chtěl stát pilotem a po těžkém studiu to zvládl dotáhnout až do konce. Po několika letech v kabině letadla ale nakonec stejně převážila láska k hudbě. S její pomocí se dá přeci létat mnohem volněji. Když posloucháte jeho něžné kompozice míchající kytaru, klavír a elektroniku, máte pocit, že se vznášíte ve snu, delikátní zvukové textury míchající akustické a elektronické nástroje vytváří dojem blaženého klidu a intimity. „Nohama na zemi, hlavou v oblacích,“ popisuje Eduardo svoji duální povahu, která se otiskuje i v jeho hudbě.
Vyrostl na Sardinii, ale celý život strávil na cestách. V Londýně na London College of Music vystudoval zvukový design a natočil zde svůj debut The Journey Tapes z roku 2016. Následná deska Elusive Frames zachycuje dobu, kdy žil v Kodani, zatímco desku Morning Hour inspiroval polský Krakov. Na začátku pandemického roku 2020 se Carlsen přestěhoval do Hamburku a úžas z nového místa a úzkost z lockdownu se spojují na loňském albu Grains of Gold, posmutnělém mixu moderní klasiky, elektroniky a postrockových nálad. „Moje hudba není o tom, kým jsem, ale kým bych chtěl být,“ říká Ed Carlsen, který do Prahy přijede poprvé ve své kariéře.
Už jméno Ceeys, pod nímž vystupují bratři Sebastian a Daniel Selkeovi, připomíná hybridní povahu jejich hudby. Vzniklo ze slov „cello“ a „keys“, tedy violoncello a klavír, s jejichž pomocí dvojice z německého Postdamu splétá své jemné minimalistické skladby. Potkávají se v nich vlivy jazzu, ambientu nebo komorní hudby. První hudební vzdělání dostali ještě v rigidním systému východoněmeckých uměleckých škol a zapsalo se do nich stejně jako zážitek rozděleného Berlína. Hudba je podle Ceeys příkladem toho, jak i ty zdánlivě nejodlišnější elementy mohou najít společnou harmonii.
„Sdílíme vzpomínky na svět rozdělený zdí na východ a západ a také naše vjemy největšího panelákového sídliště v Evropě. Pomáhá nám to nacházet paralely a chápat dnešní život, v němž se často také projevuje to, že mince má dvě strany,“ říkají Ceeys. Debutovali v roce 2016 albem The Grunewald Church Session, následná nahrávka Concrete Fields z roku 2017 je vzpomínkou na vyrůstání na obřím sídlišti Marzahn-Hellersdorf a stejně jako další album Waende bylo doplněné knihou dobových fotografií paneláků. Jestli druhá jmenovaná deska mapovala dobu pádu železné opony, následné Hiddensee zachycuje atmosféru turbulentních devadesátek. Natáčeli s Peterem Broderickem a Danielem O´Sullivanem. Zatím posledním projektem je deska Hausmusik a její remixová podoba Musikhaus, kde najdete práce od Simona Goffa či Davida Allreda. Bratři Selkeovi a jejich projekt Ceeys se v Praze 3. března na večírku Spectaculare představí vůbec poprvé, stejně jako italský skladatel Ed Carlsen.
Koncert doprovodí VJka Teres Bartůňková, mladá pražská výtvarnice a scénografka vytvářející snové – nejen světelné – instalace, objekty a ilustrace. Mezi její nejvýraznější počiny patří scénografické pojednání série meditativních nocí Silent night, výtvarné řešení inscenace Laterny magiky Zahrada a její autorské projekty.
TZ: AMProduciton.cz